TAWARAN MENARIK UNTUK ANDA....

Terkini...Dunia Jakie Headline Animator

WOW !!! SEMUANYA UNTUK ANDA...

Thursday, January 19, 2012

Kejohanan Piala Negara Afrika 2012

Kejohanan Piala Negara Afrika 2012 akan membuka tirainya pada 21 Januari 2012 sehingga 12 Februari 2012. Temasya kali ini dilangsungkan di dua negara, selaku tuan rumah iaitu Gabon dan juga Equatorial Guinea.

Namun sedikit menghampakan peminat bola sepak dunia ialah ketiadaan beberapa gergasi Afrika yang gagal menempatkan diri dalam 16 pasukan terbaik untuk temasya pada kali ini.
Juara bertahan pada Kejohanan 2010, Mesir, merupakan satu daripada negara yang gagal meloloskan diri dalam kelompok 16 pasukan terbbaik Afrika 2012. Turut sama kecundang ialah 2 pasukan yang berjaya sehingga peringkat separuh akhir pada temasya 2010 iaitu Nigeria dan Algeria. Selain itu turut sama berduka ialah Skuad Cameroon dan juga Afrika Selatan.

Tidak hairanlah 16 pasukan dari benua Afrika yang layak untuk temasya kali ini pastinya mempunyai sebab tersendiri untuk berasa gah, setelah melalui perlawanan getir pada pusingan kelayakan. Berikut 16 pasukan terbaik di Afrika yang telah diundi kepada 4 kumpulan untuk temasya 2012 ini :

Kumpulan A
GUINEA EQ.
LIBYA
SENEGAL
ZAMBIA


Kumpulan B
COTE D’IVOIRE
SUDAN
BURKINA FASO
ANGOLA


Kumpulan C
GABON
NIGER
MOROCCO
TUNISIA



Kumpulan D
GHANA
BOTSWANA
MALI
GUINEA

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...