TAWARAN MENARIK UNTUK ANDA....

Terkini...Dunia Jakie Headline Animator

WOW !!! SEMUANYA UNTUK ANDA...

Saturday, May 28, 2011

TAK AKAN MELAYU HILANG DI DUNIA

Seperti biasa rutin harianku selain kerja ku di opis, aku akan hantar dan ambil heroku pergi prasekolah. Umur heroku ni baru 5 tahun je. Maklum lah zaman canggih ni kena hantar awal ke prasekolah. Risau gak kalau lambat hantar belajar....jauh lak dia tetinggal. Aku dulu 7 tahun baru mula sekolah...tadika pun takde. Tapi bukan itu cerita yang nak aku kongsikan....

Cerita yang sebenarnya....pada satu hari aku ambil heroku ni dari sekolahnya. Masuk je kereta aku pun tanyalah dia ada banyak tak kerja rumah hari ini. Aku bertanya dalam bahasa 'orang putih'...taklah tergamak la aku nak tulis kat sini...maklumlah orang kita kata 'broken english'...tapi mesejnya orang faham...kira okey lah tukan....nak tau apa herokuk jawab :

Heroku : papa cakap melayu lah....jangan lah cakap English....

Aku : kenapa tak boleh cakap English ?

Heroku : kita orang Melayu kena lah cakap Melayu....

Aku : Takpe la orang melayu pun boleh cakap English...

Heroku : orang Melayu kenalah cakap Melayu papa..

Aku : habis tu nak cakap English dengan sape ?

Heroku : kalau nak cakap English kena dengan orang bukan Melayu...

Sambil memandu aku tersenyum. Aku tertanya-tanya sape yang ajar dia cakap macam tu...
Aku tak pernah pula ajar dia macam tu. Dalam hatiku tertanya-tanya...tak tau lah samada ia petanda Positif atau negatif. TAPI YANG PASTI TERINGAT KATA HANG TUAH...TAK KAN MELAYU HILANG DI DUNIA.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...